Иван Тотев & Димитър С. Стефанов: Ако намериш правилния човек, нещата просто се получават

Много е казано и разказано за творческите тандеми. Но до ден днешен се впечатляваме, когато двама успеят да намерят финия баланс между световете си и да го претворят в съвместен професионален път и приятелство. Иван Тотев и Димитър С. Стефанов са копирайтъри в наскоро преобразената Wunderman Thompson Sofia, а преди това са били част от екипа на Saatchi & Saatchi Sofia. Освен куп успешни рекламни кампании, заедно правят и проекта 5 изречения - Кратки разкази. За бързо четене., който се превърна и в първата им съвместна книга. Двама от светлите герои на рекламата, зареждащи с ентусизъм, откритост и всеотдайност. Днес си говорим с тях за думите като копи и като всичко останало. Какво правите тези дни? Димитър: Съчетаваме агенционната работа от вкъщи с работата от вкъщи по новата ни книга. [Втората книга в съ-авторство на Иван и Димитър, „Някога ще бъде вече беше“ на издателство Musagena, предстои да излезе съвсем скоро. - бел.ред] Скоро ще видим колко ни се е получило. Иван: И яко коледни кампании. Вие сте това, на което му казват „творчески тандем“ :) Пишете ли заедно, било то рекламни или художествени текстове? И как се справяте с тъй характерното за рекламисти и творци его? Иван: В една от книгите на Кърт Вонегът има двама герои, които са близнаци – когато са разделени са най-обикновени хора. Когато обаче са заедно и допрат главите си, стават гениални. В рекламата е същото. Ако намериш правилния човек, с когото да работиш, да мислиш и да валидираш идеи, нещата просто се получават. Затова се радвам, че с Митко сме това, на което му казват „творчески тандем“. В по-честите случаи заедно мислим идеи, но се случва и да ги описваме. Художествената литература е самотно занимание, така че всеки си пише каквото му е на сърцето и след това се ползваме за фокус група. Димитър: Колкото до егото, не смятам, че се справяме с него. Аз си мисля, че читавият рекламист е малко или много скрито лайно-егоцентрик. И със сигурност циник, за да може сам да си прецежда идеите. По какво си приличат и различават творческото писане и рекламното писане? Димитър: И двете се извършват върху бял лист хартия, ако искаш да се филмираш, но го правиш в Word, ако искаш да свършиш работата. Иван: Едното доставя по-голямо удоволствие. Все още не съм сигурен кое. Към Иван: Няма как да не те попитаме за прехода от акаунт към копи. Казват, че след някакъв етап от кариерата, дори чисто ментално е трудно да започнеш в нова роля, било то и в същия бранш. Ти как се реши? Иван: Най-важните решения, които съм взимал, са две. Едното – да започна работа като акаунт в Saatchi & Saatchi. Второто – да напусна работата си като акаунт в Saatchi & Saatchi. А относно как съм се решил – Гаваза [Георги Гавазов, бившият управляващ директор на Saatchi & Saatchi Sofia, по настоящем основател на the other half - бел.ред.] ми се караше, че вкарвам твърде много време в мислене на идеи, че няма да стана добър акаунт, ако продължавам така, и че Варна била по-яка от Бургас. За две трети от нещата беше прав. Затова в някакъв момент просто започнах да правя това, което през цялото време ми се правеше. Благодаря, Гаваз. :* Към Димитър: Митко, тази година започна първия подкаст за Формула 1 на български „Гран Приказки“. Откъде идва интересът ти към състезанията и къде се пресичат високите скорости и приказките? Димитър: Когато бях малък, с баща ми въртяхме деветдесетарската ни сателитна чиния в опити да хванем по-ясен сигнал на RTL, за да гледаме Михаел Шумахер. Отдавна търсех място, на което да можеш да говориш за Формула 1 на български и дискусията да не върви на същото ниво, на което фенове на футболни отбори се псуват. Не намерих, затова насред най-сериозната карантина си направих, та поне аз да си говоря. А приказки за разказване има навсякъде. Ако харесвах кърлинг, вероятно дори оттам можеха да се извадят вълнуващи истории. Но когато говорим за едни смелчаци, които взимат завои с по над 250 км/ч, е някак си изключително лесно да ги направиш интригуващи дори за по-широка публика. Много неща се променят в индустрията ни интензивно през последните години. Технологиите изменят продуктите и услугите на клиентите, отварят нови категории, нови бизнеси, което неизбежно променя процесите на агенциите, рекламните канали, рекламните продукти. Темата за творчеството се измества от нови хайпове като “data driven solutions”, “design thinking”, “agile”... В цялото нещо обаче остават думите. Променя ли се копито, или думите са толкова дълбокочовешки, че не подлежат на модернизация и дигитализация? Иван: Факт е, че ролята на криейтив отделите се изменя. Съответно и на хората, които се търсят в тези отдели. Преди години може би е било достатъчно да можеш да пишеш текст или да правиш дизайн. Сега вече не е. Трябва да си доста по-широко профилиран, за да си актуален. Във Wunderman Thompson от известно време се опитваме да наложим това мислене – търсим криейтиви, а не задължително копирайтъри или дизайнери. Димитър: Според мен думите и езикът в работата ни се променят дотолкова, доколкото сме наблъскали езика си с чуждици и ги превръщаме в нормален изказ. С което съм относително файн, гайс. Графа беше на гости преди време в едно предаване и разказваше колко е трудно да се пишат текстове за поп-музика на български. От една страна сме свикнали да слушаме на английски и от друга, езикът ни е труден и просто на английски ни звучи по-леко. Има ли подобно нещо в рекламата? Трудно ли се намират думите на български? Димитър: Не ми харесва фактът, че трябва да се съглася с Графа и едновременно с това да противореча на Вазов. Българският език не е най-красивият на света. Често ми се е случвало да стигам до послание, което ще звучи прекрасно на английски и тромаво на български. Или дизайнер да проплаква, че в оригинал копито на адаптираната визия се е събирало само на един ред. Иван: Както би казал Графа, кауза пердута. Как според вас изглежда агенцията на бъдещето? Иван: Има далеч по-опитни и по-умни рекламни специалисти, които трябва да отговорят на този въпрос. Но се надявам, че е загрижена повече за хората. И за тези, на които говори, и за тези, за които отговаря. Димитър: С все по-размити граници между традиционните длъжности и все повече разнородно богати на умения хора. Кое е най-силното копи, на което сте попадали скоро? Иван и Димитър: Ей това момче. [Валентин Томов, копирайтър във Wunderman Thompson Sofia - бел.ред.] * * * Вижте и трите любими български реклами на Иван и Димитър в секцията ни Три любими.

Контакти

hello@bgreklamist.com

Последвайте ни

  • Facebook
  • Instagram

Приятели

© bgReklamist 2020